Tramwaje sprowadzane jako używane z Niemiec sukcesywnie zastępują kolejne wyeksploatowane wagony generacji 805N. W tym roku można spodziewać się kontynuacji tego procesu. MPK chce bowiem zmniejszyć liczbę pojazdów bez choćby członu z niską podłogą.
W 2023 r. Łódzkie MPK wpisało na swój stan 33 tramwaje, wycofując ze służby liniowej aż 79 wagonów. Znaczna część spośród skreślanych egzemplarzy to pojazdy serii 805Na i pochodnych, a więc użytkowane standardowo w składach. W sumie wyłączono zaten z ruchu 44 pociągi (35 składów generacji 805N i dziewięć częściowo niskopodłogowych wozów GT8N).
Kolejny rok zmniejszania ilostanu
Tendencja zmniejszania się parku taborowego spółki została utrzymana także w 2024 r. Na stan wpisano bowiem łącznie dziewięć pojazdów, wszystkie sprowadzone do Łodzi jako używane. Siedem z nich to GT6MZR z Jeny, dwa – M8C, które zostały zmodernizowane w zakładach MPK do typu M8CN z członem niskopodłogowym.
– W zeszłym roku z eksploatacji wycofaliśmy 59 wagonów 805Na – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Można by połączyć je w 29 składów, dysponując jeszcze jednym wagonem solowym. Przewoźnik tłumaczy, że podstawowym powodem sukcesywnego wyłączania z ruchu tramwajów wyprodukowanych w chorzowskim Konstalu jest ich wysoka podłoga.
Zakład Techniki zmodernizuje Cityrunnery i NF6D
Własne zakłady remontowe miejskiej spółki wykonały w zeszłym roku modernizację trzech NF6D i trzech Cityrunnerów oraz przystosowały do ruchu w łódzkich warunkach GT6MZR z Jeny. To wynik nieco poniżej planu, przed rokiem zapowiadano bowiem modernizację jednego wozu NF6D więcej. Aktualne założenia na rok 2025 mówią o modernizacji czterech NF6D i trzech kolejnych Cityrunnerów, a także o przystosowaniu do łódzkich realiów dziewięciu pojazdów GT6MZR.
W tym roku MPK spodziewa się
bowiem dostawy ośmiu dodatkowych tramwajów z Jeny. – Dalsze zakupy będą uzależnione m.in. od możliwości otrzymania dofinansowania, dostępności taboru czy możliwości finansowych spółki – stwierdza Piotr Wasiak. Jednocześnie przewoźnik chciałby kontynuować proces kasacji 805Na, będzie on jednak prowadzony w zależności od zakupów i skali przewozów zlecanych przez miasto.